משולחן ראש המנהל

מנהיגי חינוך | מעגלי השיח של החמ"ד | פרשת שמות

 

חדש!!!

לבקשת רבים - המאמר שלנו להאזנה בדרכים> להאזנה לחצו כאן

 

מנהיגי חינוך יקרים, ברכות וה' עמכם!

ההחלטה של אבני ראשה לשים את התפקיד הפדגוגי כמרכזי בעבודת המנהל, הוא חשוב, נכון ומחייב את כולנו בהתמקצעות בתחום. במטה החמ"ד העמדנו את התחום הפדגוגי במרכז העשייה שלנו:

1. תכנית "לב לדעת" הנוגעת בעשרות אלפי מורים, כשבחלק ממקצועות הבגרות נשאלים התלמידים שאלות הפנמה.

2. שינוי תוכני הלימוד במרבית ממקצועות הלימוד של החמ"ד והעמקה בתכנים רלוונטיים יותר.

3.  חיזוק מפגשי "מטה - שדה": מפמר"ים עם צוותי הפיקוח, מנהלים/ רכזי מקצועות ומורים.

4. השתלמות מובילי למידה ולב- זו השנה השנייה בהיקף של כמאתיים חמישים מובילים פדגוגיים.

5. הגברנו את השתלמויות המורים במרבית המקצועות של החמ"ד

6. האתר לתלמידים שהקמנו " חמ"ד ברשת"- תופס תאוצה.

7.  אנחנו ממשיכים לחזק את הקשר בין המפמרי"ם שלנו עם רכזי המסלולים במכללות להוראה.

8. השנה, בשיתוף פעולה עם עמותת דעת- הקמנו את "לדעת- המרכז לחדשנות פדגוגית של החמ"ד"- שבה משתלמים המובילים, חדרי מורים, רכזי מקצועות, תכניות פיתוח להוראה מיטבית ועוד.

9. אנו לפני פריצות דרך "חמ"ד מקוון- הכנת קורס מחליף בגרות בהיסטוריה וספרות" עם המנהל למדע וטכנולוגיה ועוד.

10. אנחנו מציעים לתלמידים המצטיינים חידונים במקצועות שונים: חידון שואה עם המכללה בירושלים, חידון בגמרא / תושב"ע, חידון במסכת אבות, חידון מתמטיקה, מדעים, תחרות כתיבה בתנ"ך, תחרות כתיבה ליסודי – עופרים, חידון פיזיקה ועוד.

לפני כחודש, התקיים יום עיון של אבני ראשה למנהלים ומפקחים. בין היתר התבקשתי להיות שותף בפנל. הפנל נתבקש להעריך  משוב שנתנו שני מנהלי בתי ספר למורה על שיעור מתמטיקה שהעבירה (– השיעור הועבר מדקה 9:30-11:30 –  והמשובים של המנהלים מדקה 14:30, אפשר להראות בחדרי המורים ולערוך דיון.)

תצפית מאירה

הנושא של צפייה בשיעורי מורים לצורך טיוב ההוראה -  הוא אינו חדש, ויחד עם זאת יש חשיבות להמשיך ולהתמקצע בתחום, לקידום הלמידה האפקטיבית בבתי הספר.

אני מבקש לשתף כנקודות למחשבה, דברים שהעלינו בפנל. מתוך תקווה שיחזק את כולנו לדאוג בשגרת העבודה - לצפות בשיעורי מורים ולהעלות את השיח הפדגוגי בבית החינוך לקדמת הבמה.

 1. שיחה מקדימה - חייבת להתקיים בין המורה והמנהל  (או מוביל למידה ולב/ רכז מקצוע וכדו'). הבקשה של המורה מהמנהל, במה לצפות, מה הוא מבקש לקדם בעקבות הצפייה בשיעור, אולי במה הוא מתקשה ומבקש סיוע מהמנהל, כל אלה יבטיחו שיש בביקור בשיעור, רצון של המורה לקבל ללמוד ולהתפתח מקצועית. אין כאן "שיפוט מהיר" ולא חלילה, "חיפוש במקומות הקשים". המטרה היא משותפת - קידום ההוראה המיטבית.

2. התייחסות מקבילה בשיחה המתקיימת בין המנהל למורה, למהלך שיעור בכיתה. יש מקום להציג שאלות  מנחות ולתת למורה להביע את דעתו ומחשבותיו על השיעור. בדומה לציפייה שלנו מהמורה, לא "להלעיט את החומר" אלא לדעת להוציא מהתלמידים בדיאלוג מכבד ומכוון. כך יש לנהוג עם המורה בשיחה.

3. לעולם יש לפתוח בדבר טוב שנראה בשיעור. האדם לומד ממשוב שהוא מקבל, הן מההערות הדורשות תיקון, ויותר - מנקודות החוזק שעליהם הצביע המנהל. נקודות האור הפותחות את השיח, יוצרות מצע טוב ללמידה ורצון לשינוי.

4. הצנעת היררכיה. העובדה שהמנהל / רכז צפה במורה, מצביעה על מצב היררכי. כדאי "להקטין" ולהשטיח ככל שניתן את הפירמידה. (בצורת הישיבה, באווירה שבה מתנהלת השיחה, בשיתוף המורה, ובהבהרה שמטרת השיחה היא צמיחה והתקדמות ועוד)

5. הקונטקסט הכללי של אווירת בית הספר: האקלים הבית ספרי, מערכות היחסים בחדר המורים, קשר מורה - מנהל ועוד, הם בעלי משמעות להקשבה וההפנמה של המורה להערותיו של המנהל. אם בשגרת בית הספר, מורים נכנסים לצפות במורים עמיתים, הרי שהסיכוי שהמורה בשיעור צפייה של המנהל, יהיה בהקשבה, בנינוחות וברצון ללמוד לתקן- יהיה גבוה.

6. מתוך רצון ללמוד זה מזה, אנו מקיימים משוב מעצים. המנהלים ממשבים את המפקחים (אנונימית) וכך הלאה בהמשך את מטה החמ"ד. אם למשל, מתקיים סוג כזה של משוב המורים את המנהל, כשתרבות בית הספר "מדברת" למידה ורצון משותף להתקדמות, יש להניח שהמורה יהיה פתוח יותר לשינוי וללמידה מהערותיו של המנהל מאשר אם המציאות של משוב בחיי בית ספר- אינו קיים.

7. בשיחה "טובה" המתנהלת אחרי הצפייה בשיעור המורה, גם המנהל מקבל... הן מהשיעור שצפה בו, והן תובנות מהמשוב.

8. חשוב לזכור לאורך כל נתינת המשוב, שהמטרה היאלחזק את המוטיבציה של המורה להשקיע להתמקצע בדרכי ההוראה, לחזק את המוטיבציה הפנימית של המורה ואת תחושת המסוגלות של המורה.

9. נכון במהלך הצפייה "לאסוף ראיות" על מהלך השיעור,לציין עובדות שיהיו בסיס להסכמה משותפת ודרך להתקדמות. נכון להתמקד בנקודה אחת או שתיים שאותן  נבקש להעצים ועליהן להעיר ולתקן. ( ולא- תפסת מרובה...)

10. שיחת משוב, נכון שתסתיים, בהצבת היעד לצפיית השיעור הבא. "במה תבקש שנצפה? מה שראינו היום - שיתפנו כנקודות לשיפור, אולי נכון שנראה זאת שוב בעוד חודש? מה המורה לקח אתו לשיעור הבא"? וכדו'. אנחנו נמצאים כל הזמן, יחד, בתהליך של למידה והתפתחות...

חסד המישוב..

מנהיגי חינוך יקרים,

המשוב הוא כלי הכרחי לקיום חייו של אדם (כולנו זקוקים לחסד הזה...). האדם מבקש לדעת מה חושבים עליו, הארת הפנים של הסביבה נותנת עצמה וביטחון לאדם. בלי משוב האדם עלול ללכת לאיבוד.

המשוב של מנהל למורה בשיחה אישית אחרי צפייה בשיעור,  הוא מתנה גדולה שבכוחה להוות נקודה ארכימדית באופן ההוראה של המורה. לכן חשוב כ"כ לעשות זאת בצורה מקצועית, אחרי תכנון וחשיבה. לשפת הגוף יש חשיבות רבה, לכבוד שנותן המנהל למורה ולדיוק בהערות ובנקודות לתיקון ושיפור.

 מי שמחנך את התלמידים הוא המורה העומד מאחורי דלת הכיתה. תפקידנו לחזק את אופן ההוראה ולהביא למצוינות את המפגש הלימודי והחינוכי בין המורה והתלמידים.

המשך הצלחה בעבודת הקודש!

אברהם

אגודת ידידי החמ"ד - העמותה לקידום החינוך הממלכתי דתי בישראל (ע"ר) 

כתובת: מבצע קדש 68, ת.ד. 3 בני ברק  | טלפון: 072-2280424 | נייד: 058-7652789 | פקס:  077-3179536 

מייל: office@yedidhemed.co.il