משולחן ראש המנהל

מנהיגי חינוך | מצוינות | פרשת תצווה

 

חדש!!!

לבקשת רבים - המאמר שלנו להאזנה בדרכים> להאזנה לחצו כאן

 

אחיי ורעי, מנהיגי-חינוך היקרים מאוד,

ברכות וה' עמכם!

 

כמה הרהורים על מצוינות בחינוך.

בחזון החמ"ד למדנו: "מקדמים למידה משמעותית, חדוות הדעת ומצוינות, בין אדם לעצמו - חינוך למידות טובות ושאיפה לצמיחה מתמדת ולמצוינות בכל שטחי החיים".

הנושא לא חדש לאף אחד מאתנו. לא בחמ"ד (אנו עוסקים בכך תקופה ארוכה, כננס על גבי ענקים שעמלו על כך לאורך כל השנים) ולא במערכת החינוך בכלל. השאיפה למצוינות נמצאת ברקע של כל מחוז, מנהל, רשת , חדר מורים, כיתה, רשות ועוד.

השבוע קיימנו שני ימי עיון לכל צוות הפיקוח וההדרכה של החמ"ד בנושא מצוינות , וניסינו להמשיך ולשים זאת על שלוחן העבודה של כולנו.

בלי מגמה לחדש דבר, ננסה לגעת ולהציף את מה שכולנו מבקשים לממש בבתי החינוך: "שאיפה לצמיחה מתמדת ומצוינות בכל שטחי החיים.."

רבים ניסו להגדיר מהי מצוינות -  חריצות? יכולת מיצוי? ועוד. ננסה להציע הגדרה בעזרת הפרשיות שאנו קוראים בשבועות הללו:

בארון העדות – לוחות ראשונים ולוחות שניים. הלוחות הראשונים היו לוחות שקיבלנו ישירות מהקב"ה. משה רבנו שובר אותם אחרי חטא העגל. עם ישראל לא יכול היה לעמוד בדרישות האלוקיות. האדם הוא אדם. יש לו עליות וירידות, הוא בעל רצונות ושאיפות שלא תמיד ניתן לממשם. אי אפשר להגיע לשלמות המוחלטת. במקום השלמות מוחלטת - נמצאים המלאכים. אחרי חטא העגל מצווה משה לפסול את הלוחות: "פסול לך שתי לוחות אבנים כראשונים" זה לא הבדל חיצוני וסתמי. מהות הלוחות שונה. הלוחות השניים מתאימים למידותיו של האדם. "פסול לך" לפי מידותיך, אפשרויותיך, יכולת ההשגה שלך, ומה שנכון לך כאדם. בארון העדות, שמעליו נועד הקב"ה עם משה, היו לוחות שניים ושברי לוחות ראשונים. לוחות הברית, התורה, ברור למה נמצאים בארון. (הארון נקרא "ארון העדות"- העדות זו התורה, הלוחות הנמצאים בארון) אך מדוע שברי הלוחות הראשונים נמצאים בארון? לכאורה זה די לא נוח... מזכיר את חטא העגל?! כנראה שהלוחות הראשונים מלמדים על השאיפה האינסופית של האדם. האדם הוא חלק אלו-ה ממעל ושואף לאינסוף. וכשמו כן הוא אינסוף... לעולם יש לאן לטפס, לאן לדרוש מעצמך, לחפש את החלום הבא, ולעולם יש מה לעשות עוד! בתיקון עולם. לכל תקרת זכוכית יש תקרת זכוכית מעליה, וכל "השמים הם הגבול" יש עוד "שמים" גבוהים יותר... את זה מבטאים הלוחות הראשונים. הלוחות השניים מלמדים אותנו, שהכול נתון בידינו. ניתן להגיע, אפשר לפסול את התורה ואת החזון במידות המתאימות לנו, עם הכוחות המיוחדים לנו. ואולי זו הגדרת המצוינות. עבודה על מיצוי הכוחות והסגולות שלהם זכיתי (לוחות שניים), ושאיפה אינסופית להמשיך ולטפס בסולם העולה בית אל (לוחות ראשונים)."יש לך כנפי רוח, דרוש אותם בן אדם..."

בסעיפים הבאים, ננסה להציע כיוונים שיוכלו לסייע לנו להיות שם. אילו מידות נכון לפתח, כלים, מחשבות ותכניות שיהוו מצע ובסיס - להגיע למיצוי טוב יותר. למצוינות.

א. כוליות. נדב מילוא הי"ד בשיחה שנתן לחייליו בסוף מסלול בסיירת צנחנים אמר להם: "עשו לכם כלל שלאורו תלכו באשר תפנו. היו מצוינים בכל דבר. כל פעולה שאתם מבצעים נסו לבצע בצורה הטובה ביותר". הרב זצ"ל בפסקה נפלאה כותב זאת על "בכל דרכיך דעהו"- "וכן בכל הדברים שעושה, הרי באמת אין דבר בעולם שאינו לכבודו ית', על-כן כל מה שעושה יהיה הכל דברי מצותו ורצונו, ויבקש בהם את שמו ית', כשישתדל בכל שכלו וכחותיו לעשות את מה שהוא עושה בתכלית השלמות בכל צדדי השלמות, ונמצא שהוא יודע את השם יתברך בכל הדרכים." בכל מקום שאתה נמצא תעשה את הטוב ביותר, שם תמצא את הקב"ה. בכל תחום ובכל מידה. "נפש האדם היא אחת" וערך המצוינות איננו מופע חד פעמי, אלא שגרת חיים. ערך המצוינות מתממש דווקא כשהוא מקרין ושזור בכל האתגרים החינוכיים העומדים לפני מוסד חינוכי בחמ"ד כארגון, ולפני כל איש חינוך ותלמיד. (אנחנו נשאלים לא פעם: מה הנקודה הארכימדית של בית הספר? מצוינות לימודית או מצוינות ערכית? במה נכון להשקיע יותר? לפני זמן קצר בשיחה עם קבוצה מצוינת של מנהלי בתי ספר, שאל מנהל בסגנון חד יותר: "צריך להחליט מה רוצים מאתנו... הישגים לימודיים גבוהים? או שנוביל באחוז התלמידים היוצאים ליחידות לוחמות בצה"ל?...) והתשובה הפשוטה לכולנו, וכך בחזון החמ"ד: "שאיפה לצמיחה מתמדת ולמצוינות בכל תחומי החיים". איננו מרימים דגל אחד בלבד, אנחנו מבקשים מעצמנו להתחנך לתפיסת עולם שלמה: " דור שלם מבקש שלמות". משהו כולי שיש בו עולם של תורה, עבודה על המידות, מצוינות לימודית בכל תחומי הלימוד!! קודש וחול, העמקה בחסד, ומיצוי כל סגולותיו ויכולותיו של כל אחד מאתנו - בכול! (בביקור שלנו בבית ספר חמ"ד אור תורה בנות, אמרה תלמידת י"ב: "שיעור מתמטיקה ופיזיקה הם שיעורי קודש עבורי, ובקבלת שבת, כשאנו שרים וחווים חוויה רוחנית, זה משלים את עיצוב זהותי האישית והדתית". אין דיכוטומיה, וכל אבני הדרך של החמ"ד משפיעים זה על זה ומובילים לחינוך שלם- למצוינות.

ב. "מטוב למצוין"- גלגל התנופה. ג'ים קולינס כתב וחקר מנהיגים (לסרטון). הוא מצא, בין היתר, שכדי להגיע למצוינות, יש צורך בתוך שגרת העבודה, עם לוז ברור, לעצור במהלך החיים של הארגון. בבתי החינוך, יש צורך להעמיד מדדים ברורים במישורים שונים עם יעד הניתן להשגה. "דע מאין באת ולאן אתה הולך". סדר החיים הבית ספרי מתנהל כמו כל ארגון השואף למצוינות: בחינה עצמית - משוב- שיפור. ושוב: בחינה עצמית וכו'. קולינס קרא לזה "גלגל התנופה". המציב את היעד הברור והמוגדר הניתן להשגה, הכנת תכנית עבודה מסודרת כדי להגיע אל היעד, המשוב שאמנם הגענו למימוש היעד אותו הצבנו, ושוב.. הגלגל יניף אותנו לאתגר הבא. גלגל התנופה ימנף אותנו להגיע לשלב הבא, ויסייע להביא את הארגון למיצוי מקסימלי. חשוב לציין שמשוב אינו מצביע רק מה אנו חסרים ומה לא הצלחנו. משוב מתחיל מנקודות חוזק! לימוד משמעותי הוא מההצלחות של הארגון. "מחקר מוקיר"- הוא מחקר שמעלה על נס ומוקיר את מה היה מצוין שיש להדגיש ללמוד להמשיך ולעשות בהכנת התכנית הבאה. שיטת ה'מחקר המוקיר' היא שיטה שבה המחקר יוצר שינוי מתוך המיטב שהיה בעבר ומטעין את השינוי באנרגיה חיובית. הערך של לימוד מהצלחות הוא קריטי לכל ארגון. לימוד וחיזוק הכוחות החיוביים. על גבי העצמת נקודות החוזק, יש מקום חשוב, למפות , מה פספסנו, מה נכון לשפר ולתקן, ואיך נכון לעשות זאת.

ג. עבודה על פי חזון. כתבנו לא מעט, על חזון החמ"ד כבסיס ותשתית לחזון הבית ספרי והאישי של כל תלמיד. עבודה על פי חזון היא הכרחית למי שמבקש להיות מצוין. החזון המזוקק והברור שמהווה מקור להשראה , למצפן ולכוכב הצפון, הוא זה שלאורו הולכים ואליו שואפים להגיע. החזון הוא הציור אותו שרטטנו כשעינינו עצומות ואנו מתבוננים למקום הכי גבוה שעליו ניתן לחלום. ה"נגזרת" של עבודה על פי חזון, היא - ציפיות גבוהות, העמדת רף גבוה בכל תחום (למשל בתחום ההישגים הלימודיים, אנחנו יודעים להצביע, כשמורה הציב לתלמידיו רף גבוה מאד, ויחד בנו תכנית עבודה מחייבת! תלמידים קפצו גבוה, והגיעו ליעד המצופה!!) פרופ' אלישע באב"ד הגדיר את יסוד המהלך להגיע לרף הגבוה : "הנכונות לרוח הכוונה להשתנות ".

ד. מידות נדרשות. לא נעמיק ונרחיב בכך. די לנו שנזכיר שללא אמון מוחלט, פנימי, בכל תלמיד שהוא יכול להגיע למקום הכי רחוק, הוא לא יהיה שם, חלילה. יש צורך בהרבה אופטימיות כדי להוביל למצוינות. היכולת ללמוד מכל אדם. בתוך הארגון ומחוצה לו, חשובה ביותר להגיע למצוינות. דב פרומן (הקים את חברת אינטל בישראל) לימד את המושג: "חונך בלתי נראה". ליד למידת העמיתים ( "אחד על אחד", מעגלי חמ"ד - קהילות לומדות ועוד). הוא הציע לקחת "חונך בלתי נראה". איש צוות הראוי לחיקוי, שהוא לא יודע שאני מתבונן בו ולוקח אותו עמי ללמידה. לומד מערכיו, משיטת ניהולו, מהתנהגותו, מאופן מנהיגותו והוא מהווה מקור להשראה.

ה. כלים לאורות הגדולים. יש צורך במצע נכון כדי להגיע למיצוי. למשל: 1. סביבה לימודית מתאימה. (תלמיד הלומד במקום יפה, מושקע, נעים ומכבד, יוצר ומזמין את התלמיד למיצוי גבוה יותר של כוחותיו). 2. חינוך ולימוד הצגת שאלות, לתת מקום ומרחב מתאים לשאילת שאלות. (שמענו מפרופ' אומן, מקבל פרס נובל, שכשהיה חוזר מבית הספר, אמו לא שאלה "כמה קיבלת במבחן" וגם לא " מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי.." היא שאלה אותו: "איזו שאלה טובה שאלת היום בבית הספר"?) 3. גאוות יחידה- מעלה מאוד את הרצון למצות את המקסימום האפשרי. 4. הקמת סביבה המאפשרת וקוראת לחקור, להתנסות, להיות יצירתיים, חדשניים, חושבים מחוץ לקופסה ופורצי דרך. למשל, בביקור במדעתק בחיפה, פגשנו , מה סביבת למידה של מדפסת תלת ממד יכולה למצות מתלמיד! לימוד עצמי בתחומים שונים, תכנון, יצירה, חיבורים בין נושאים, דמיון ועוד ועוד. 5. הקמת קבוצות עבודה בחדרי מורים לפי נושאים שיש רצון לקדם . "צוותי מצוינות" (עצם הגדרת מטרה לשמונה מורים להוביל מצוינות בבית החינוך בנושא החשוב לבית הספר יעצים זאת: כמו: צוות לחדשנות פדגוגית, צוות העוסק בהטמעת "לב לדעת" בתכניות הלימודים, צוות העובד על "אהבת תורה" בבית החינוך ועוד ועוד) צוותי מצוינות נכון שיהיו רחבים ככל שניתן. בתוך מקצועות הלימוד, חוצה מקצועות, משתף תלמידים והורים, חוצה בתי ספר, ועוד. 6. כחלק מהיכולת להגיע למצוינות, חייבת להיות פתיחות בין חברי הקבוצה המנהלת/חדר המורים. האווירה המאפשרת לומר כל דבר בכל נושא, הכרחית לקידום ולסיעור מוחות שיביא למחשבה יצירתית ופורצת דרך. 7. שימוש באינטליגנציות מרובות, לאפשר בחירה, לשתף הורים.

ו. "הסוד טמון באנשים". כתב מורט מנדל. כשנשאל אברהם ארנן ז"ל שהיה מפקד סיירת מטכ"ל הראשון, איך הוא הקים את הסיירת? או מה סוד ההצלחה של סיירת מטכ"ל? הוא ענה: "שמונים עשרים, שמונים אחוזים מהזמן חיפשתי אנשים מתאימים ועשרים אחוזים מהזמן פיקדתי על הסיירת". חיפוש האנשים המתאימים, והשקעה במשאב האנושי שאתו אתה זוכה לעבוד. הובלת ארגון לומד, מתפתח, יוצר, מאותגר המאמין בעצמו, מקדם את המקצועיות בארגון (ר' רם, הציע לחבר את המיצוי, מצוינות ומקצועיות למילה אחת: " מיקצוינות". בהחלט סמן דרך!) ואת התפתחותו של כל אחד מהחבורה.

ז. היכולת להיכשל, ליפול, לומר טעיתי, למדתי ואני מתקדם בדרך אחרת. החינוך למצוינות חייב לעבור במסלול הלא ישיר.. לא בטוח... גב' שרה ואליעזר רוזנפלד, בערב אמונה של סיפורם האישי מלווה בניגוני נשמה, ציטטו את הרב קרליבך, שלמד משבירת הלוחות הראשונים, שסיפורו של עם ישראל מתחיל בשבירת הלוחות... ומשם למדנו ללכת קדימה. מצוינות איננה שלמות ואיננה הצטיינות (חשוב לדייק מהו ההבדל בין השניים) זו דרך, זו שאיפה, זה כיוון בדרך העולה בית אל. בדרך יש עליות ומורדות. היכולת להתמודד, ללמוד ממשבר ולרוץ קדימה, זו מצוינות

ח. שליחות. ככל שהאדם יודע , חש ומבין את גודל תפקידו החינוכי, הוא יתאמץ וישתדל להגיע למיצוי מקסימלי. הוא לא "עובד בבית ספר" הוא זוכה לחנך את ילדי ישראל! הוא חלק ממוסרי התורה בעם ישראל. איש מפי איש עד משה רבנו... השליחות מעבירה את עבודתו של המנהיג החינוכי לשדה אחר, מחייב יותר, עם עול לאומי על הכתפיים. אביגדור קהלני, בעל עיטור הגבורה, אחרי שסיים את תפקידו בצה"ל, אמר, במפגש עם תלמידות: "הביטחון של מדינת ישראל הוא החשוב ביותר בדור שלנו. שני סוגי בעלי תפקידים דואגים לביטחון. אנשי הצבא - הדואגים לביטחון המידי, ואנשי החינוך- הדואגים לביטחון העתידי של מדינת ישראל" . מי שכך חי את תפקידו כמנהיג חינוך, שאיפתו למצוינות נמשכת מעלה מעלה.

ט. קידוש השם. "ואהבת את ה' אלהיך"-שיהא שם שמים מתאהב על ידך שיהא קורא ושונה ומשמש ת"ח ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות ...עליו הכתוב אומר "ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר" (יומא, פו,א) בחמ"ד, לצד השאיפה להיות מצוינים כחלק מהחינוך הנכון והשאיפה ל"בכל דרכיך דעהו". בו זמנית, אנו זוכרים וחשים שאנו מקדשי שם שמים... נתפלל על זה.

נשתדל כולנו, להעמיד שוב ושוב את ערך המצוינות בעבודתנו. ננסה שחזון החמ"ד יחולל מציאות.

 

שנזכה

אברהם

אגודת ידידי החמ"ד - העמותה לקידום החינוך הממלכתי דתי בישראל (ע"ר) 

כתובת: מבצע קדש 68, ת.ד. 3 בני ברק  | טלפון: 072-2280424 | נייד: 058-7652789 | פקס:  077-3179536 

מייל: office@yedidhemed.co.il